GLOW Geisha

GLOW 160x120 cm ble solgt denne uken. Det var med på "come fly with me" på galleri Fineart. Alle maleriene mine blir til over lang tid, de lever og vokser frem. Alt er frihånd, jeg liker ikke all bruk av blåkopi og prosjektorer som mange driver med. Det tar bort nerven i streken og motiver som kunne vært vibrerende blir ofte slappe og lite spennende, er min mening. Derfor jobber jeg så langsomt... GLOW malte jeg etter jeg fant et lite glimt av en geisha i en annonse for Air-Asia i et gammelt magasin! Jeg tok henne inn i mitt bilde og lot henne sveve. Jeg har maskert en gul og neonrosa flate før jeg malte alt mørkt. Det "magiske" i prosessen var da jeg skrapet bort det maskerte, da dukket fyrverkeriet opp på himmelen og motivet starter å vibrere! I 1996 laget jeg også flere geishaer, og har alltid vært fascinert av kulturen, dette sorte og røde er et litografi, som jeg gjorde da jeg jobbet som verksmesterassistent på Norske Grafikeres Verksted.