Zdenka Rusova's fantastiske verden!

Jeg ble kjent med Zdenka da jeg jobbet med en stor utstilling hun hadde på Galleri 27 i 2005. Jeg skrev pressemeldingen og hun åpnet seg til meg. Teksten ble så bra at Henie Onstad Kunstsenter senere spurte om å bruke den! Vi fikk en umiddelbar kontakt den gangen og den har vi beholdt. Hun kommer på mine utstillinger og gir reflekterte og konstruktive kommentarer eller vi ringer hverandre. Jeg er utrolig fascinert av denne damen og ser på henne som min "kunstnermamma" som jeg kan fortelle alt til, og samtidig motta råd ingen andre tør eller kan gi. Det er fantastisk å sitte i timesvis å snakke med en klok venn på syttifem år, og lære og lytte til en med livserfaring ganske utenom det vanlige...Her er noen glimt fra hennes vakre hjem.
Les mer om Zdenka: http://nbl.snl.no/Zdenka_Rusova/utdypning Henie Onstad Kunstsenter "The Zdenka Rusova Collection" 

 Zdenka's svigerfar, Rolf Lysell har designet ikonet Cobra telefonen! Mannen på foto er Gösta Calmeyer en av Sveriges store kunstnere og Zdenka's store kjærlighet.
 Atelieret rommer nydelige arbeider og flere utmerkelser pryder veggene. Zdenka er æresmedlem i Norske Grafikere, og var første kvinnelige professor i grafikk
 Zdenka er kjent for sine malerier, tegninger og grafikk, hele hennes samling er eid av Henie Onstad Kunstsenter og hun har hatt flere separatutstillinger der
 Zdenka jobber ikke mer med kunst, hun er mett. Men disse vakre tegningene er noe av det siste hun gjorde før hun sluttet
 Zdenka på sin femitårsdag. Legg merke til at hun hadde samme blå metallic neglelakk som jeg har på da jeg tok fotoet! Våre hender speiles sammen, kul match! Zdenka har valgt å ikke få barn, hun kaller meg og noen andre yngre venner for sine "babyer", jeg elsker det!

Hele hennes hjem er vakkert innredet, fullt av arvede klenodier, kunst, fotografier og masse bøker. Alt er rent, pent og nærmest systematisk plassert. Kanskje det er Zdenkas Tsjekkoslovakiske røtter som har gitt henne denne ordenssansen? Man kan se spor av denne strengheten og roen i arbeidene hennes også. Denne damen har uendelig mange historier og minner på lur, og hun forteller dem som om hun dirigerer et orkester! Armer svinger, latter og tårer sitter løst og vinen flommer!
Hver dag presis klokke fem ringer Zdenka til mannen sin som bor i Sverige. De har vært sammen i førti, gift i trettito år og er nå skilt, de har aldri bodd sammen, men de elsker hverandre for alltid! 

Blogglisten